航路標識の重要な位置付けにある灯台において,システムダウンは許されない。自然エネルギーはその出力が不安定であることから,複数の自然エネルギーを同時利用することにより,単一エネルギー利用時と比較して,電力の安定供給が図れる可能性がある。そこで,3種類(太陽光(PV),風力,波力)の自然エネルギーを適切に組み合わせ,ハイブリッドシステムとして相互補完させることにより,十分にシステム効率を向上させる手法の検討を行った。一方,年間を通じて発電量がより均一化されることにより蓄電池容量の削減が図れ,コストダウンにもつながる。今回,本手法に基づき3灯台での設計を行い,内2灯台にハイブリッドシステムの導入を完了した。

 Photovoltaic (PV) power generation systems used for a lighthouse must be immune to system failures and troubles, because they are regarded as the most important beacons to assure maritime traffic safety. In order to achieve more stable supply of electric power than using single unstable natural energy source, utilizing multiple sources simultaneously has attracted much attention. We have examined the system efficiency enhancement by implementing a hybrid system that complementarily integrates three kinds of natural energy sources (PV, wind, wave). This hybrid system is also expected to reduce the storage battery capacity because it provides stable power generation through every year. This results in significant cost reduction. We designed three hybrid systems for lighthouse use based on the above concept, and completed to implement two systems as of the end of May, 2002.



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